۱۴۰۰.۰۱.۱۰

یعقوب صدیق‌جمالی کارگردان تئاتر گفت: انقلاب یکی از فراز‌های مهم تاریخی ایران است که از باب هنر بر خلاف آنچه تصور می‌شود کم به آن پرداخته شده است.
به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب؛ صدیق‌جمالی در خصوص هنر انقلاب و اهمیت مجزای آن در دنیای هنر ایران گفت: مفاهیم هنری فی‌النفسه قابل تقسیم‌بندی نیستند اما آنچه می‌تواند نوعی تقسیم‌بندی را ایجاد کند محتوای یک اثر هنری است. محتوایی که می‌تواند این دقت را در وجود ما ایجاد کند تا به مقاطعی مهم از تاریخ پُر فراز و نشیب کشورمان بپردازیم. این تاریخ مملو از وقایع مهم است که انقلاب برجسته‌ترین واقعه آن‌ها برای ما در ۵۰ سال اخیر است. در نتیجه واژه هنر انقلاب به عنوان موضوعی مجزا را می‌پذیرم و آن‌را لازم و ضروری می‌دانم. چرا که درنگ و برش بسیار مهمی از تاریخ ایران است. وی افزود:انقلاب یکی از فراز‌های مهم تاریخی ایران است که از باب هنر بر خلاف آنچه تصور می‌شود کم به آن پرداخته شده است.‌ای کاش به این مقوله بیشتر توجه شود. اما این توجه نباید صرفا به چگونگی شکل‌گیری انقلاب ختم شود بلکه باید نگاهی عمیق‌تر به آن داشت. بیش از چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران نتایج و دستاورد‌های آن اهمیت ویژه دارد. انقلاب اسلامی ایران روی بسیاری از امور جامعه ایرانی تاثیر گذاشته است که امکانات خوبی برای پرداخت هنری فراهم آورده است اما آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است. این کارگردان ادامه داد: غیر مستقیم پرداختن تولیدات تئاتر به انقلاب اسلامی ایران توان بیشتری به برقراری ارتباط با مخاطب می‌دهد. تجربه نشان داده برای بیان مفاهیم ایدئولوژیک هنگامی که نگاه مستقیم به آن می‌شود حالت شعاری به خود خواهد گرفت و مخاطب را از خود دور خواهد کرد. اما هنگامی که غیر مستقیم به بیان محتوای فکری می‌پردازیم استقبال مخاطب به صورت چشمگیر افزایش می‌یابد. صدیق‌جمالی در مورد نقاط ضعف و قوت تئاتر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: تئاتر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه اجرا، کارگردانی و بازیگری بسیار رشد داشته است. بخشی از این پیشرفت به افزایش امکانات در اختیار هنرمندان تئاتر است که به پیشرفت سخت‌افزار و امکانات لازم برای اجرای تئاتر مربوط می‌شود. اما بخش مهم‌تر آن به نیروی انسانی تولید تئاتر و خلاقیت‌های آن‌ها مربوط می‌شود. وی در همین راستا افزود: تئاتر بعد از پیروزی انقلاب به لحاظ کیفیت تولید در اکثر زمینه‌های آن رشد داشته است. اما آنچه در این سال‌ها همواره هنرمندان تئاتر را با مشکل مواجه می‌سازد، کمبود متن ایرانی خوب است. آهنگ رشد ادبیات نمایشی پیش از انقلاب بهتر بود. به عنوان مثال اگر بخواهیم ۱۰ درام‌نویس موفق ایرانی را نام ببریم حداقل ۵ نفر آن‌ها به پیش از انقلاب تعلق دارند. چنانچه می‌توانستیم برابر با بازیگری و کارگردانی در تئاتر ادبیات نمایشی را هم به همان خوبی پیش ببریم امروزه با افتخار تمام به کمال تئاتر پس از انقلاب می‌بالیم. صدیق‌جمالی با بیان پیشنهادی، راه حلی را برای رفع ضعف ادبیات نمایشی ایران عنوان کرد و گفت: اگر روزی مسئولیتی در مدیریت تئاتر کشور را به من محول کنند برای اجرای تئاتر در تماشاخانه‌ها اولویت را به نمایش‌هایی می‌دادم که با نمایشنامه ایرانی تولید شده‌اند. حتی اگر آن نمایشنامه‌های ایرانی نسبت به نمایشنامه‌های خارجی ضعیف باشد. با اینکه نافی نمایشنامه‌های خارجی نیستم. اما بخشی از نمایشنامه‌های خارجی در عین توانمندی هیچ مطلب مورد نیازی برای مخاطب ایرانی ندارند. چرا که اختلاف فرهنگی میان نمایشنامه‌های خارجی با مخاطبان ایرانی در بخشی از نمایشنامه‌های خارجی بسیار زیاد است. این اختلاف آنچنان است که مخاطب به هیچ وجه ارتباطی با داستان و رویداد‌های آن برقرار نمی‌کند. اولویت دادن به نمایشنامه‌های ایرانی برای اجرای تئاتر در تماشاخانه‌ها موجب افزایش تولید نمایشنامه‌های ایرانی می‌شود. به هر حال هنگامی که تولیدات افزایش یابد از میان هر ۱۰۰ نمایشنامه تولیدی حداقل ۱۰ نمایشنامه ماندگار و با کیفیت بالا متولد خواهد شد. لازم به یادآوری است هفته‌ جشن هنر انقلاب با هدف معرفی چهره‌های هنر انقلاب و مرور برخی از آثار فرهنگی و هنری مربوط به این مفهوم در یکسال اخیر، همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha